
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja. 

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Na kuću dopisnika Pressa iz Kruševca, Dragana Ilića, 2. maja rano ujutru, baĉen je 

Molotovljev koktel, koji je zapalilo ciradu kojom su bila pokrivena drva u dvorištu. Vatra je 

ubrzo ugašena, a dve osobe su privedene. Ilić tvrdi da je i njegova kćerka novinar i da se u 

proteklih godinu dana u tekstovima u nedeljniku „Svedok“ bavila zloupotrebama pojedinih 

ĉelnika politiĉkih partija u Kruševcu. Policija je, meĊutim, saopštila da je ispred kuće Ilića 

došlo do svaĊe prolaznika i da je u jednom trenutku Lidija A. (33) iz Kruševca bacila zapaljivo 

sredstvo prema Aleksandru Đ. (22), koje je „sluĉajno završilo u dvorištu Ilića“. U saopštenju 

se dodaje da će protiv Lidije A. biti podneta odgovarajuća prijava. Dnevni list Press preneo je 

da njihov dopisnik sumnja u saopštenje policije. 

 

Dobra vest je da je policija odmah privela lica koja su bacila zapaljivu napravu na kuću 

novinara. Ono što je, meĊutim, indikativno, jeste ĉinjenica da je, i pored blagovremene i 

efikasne reakcije policije, sam novinar na ĉiju kuću je Molotovljev koktel baĉen, izrazio 

sumnje u opis dogaĊaja predstavljen od policije. „U saopštenju za javnost naveli su da je to 

bio obraĉun prolaznika, koji su se gaĊali Molotovljevim koktelom i da je zapaljiva naprava 

sluĉajno završila pod prozorom moje kuće. Kao da je uobiĉajeno da ljudi svakodnevno sa 

sobom nose Molotovljeve  koktele i meĊusobno se gaĊaju,” rekao je Ilić. O tome šta se zaista 

dogodilo, svoju reĉ daće sud. Izvesno je da je veliki broj nerazjašnjenih napada na novinare, 

posle kojih se istina nikada nije saznala, a odgovorni nikada nisu izvedeni pred lice pravde, 

kreirao nepoverenje i u policiju, i u pravosuĊe. U situaciji kada godinama nema odgovora na 

pitanje ko je ubio Dadu Vujasinović, Slavka Ćuruviju, Milana Pantića, ili aktivirao bombu na 

prozoru spavaće sobe Dejana Anastasijevića, sumnja u policijsku verziju dogaĊaja, ĉak i u 

situaciji u kojoj je ova pokazala zavidnu efikasnost, teško da može da iznenadi. 

 

1.2. Po drugi put u poslednje dve nedelje, oštećena je emisiona tehnika Radio Panĉeva, na 

Milića brdu, iznad beogradskog naselja Višnjica. Do oštećenja je došlo u ponedeljak, 3. maja. 

Na istoj lokaciji, nalaze se predajnici i antene više korisnika, meĊu kojima i MUP-a Srbije, a 

iseĉeni su i odneti jedino kablovi Radio Panĉeva. Tatjana Jelesić, direktorka, kaže da je 

obavljen razgovor sa dežurnim inspektorima Policijske uprave Beograda, kao i da će nastojati 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

da sa ostalim korisnicima antenskog stuba na Milića brdu pronaĊe mogućnost da se tamo 

uvede danonoćno dežurstvo ili video nadzor. 

 

Oštećenje emisione opreme radio stanica, nedvosmisleno predstavlja akt kojim se ograniĉava 

sloboda javnog informisanja. Spreĉavanje emitovanja programa je i kriviĉno delo predviĊeno 

ĉlanom 149. Kriviĉnog zakonika, za koje je zaprećena novĉana kazna ili kazna zatvora do 

godinu dana. U praksi, iako su sluĉajevi oštećenja emisione opreme, seĉenja ili kidanja 

kablova i lomljenja antena na predajniĉkim lokacijama bili ĉesti, poĉinioci su izuzetno retko 

otkrivani. Po informacijama kojima raspolažu autori ovog izveštaja, u samo jednom sluĉaju 

došlo je do pravnosnažnog presuĊenja. Naime, izvesni Perica Dimitrijević iz Nove Varoši 

osuĊen je na 3 meseca zatvora, uslovno na godinu dana, zbog lomljenja antene i seĉenja kabla 

na predajniku Televizije B92 na brdu Cvjetnjak kod Nove Varoši. Prvostepenu presudu doneo 

je tadašnji Opštinski sud u Novoj Varoši 2006. godine, a potvrdio je postupajući po žalbi i 

tadašnji Okružni sud u Užicu 2007. godine. Interesantno je da je u tom sluĉaju delo bilo 

kvalifikovano kao uništenje i oštećenje javnih ureĊaja, za koje je zaprećena kazna zatvora od 

tri meseca do pet godina. Dimitrijević je na kraju osuĊen uslovno. 

 

1.3. Dnevni list 24 sata preneo je da su, 13. maja, zatvorska straža i pripadnici 

obezbeĊenja u Palati pravde u Beogradu fiziĉki napali i tukli po glavi fotoreportera lista Alo, 

Masanorija Jošidu, dok je fotografisao privoĊenje Velibora Dunjića, voĊe jedne od navijaĉih 

grupa Crvene zvezde, osumnjiĉenog za pokušaj ubistva. Stražari su, kako je list preneo, Jošidi 

silom oduzeli i memorijsku karticu iz aparata, a sudija SlaĊana Marković naredila je da se 

izbrišu svi raniji snimci, iako je Jošida dan ranije od predsednika Višeg suda Dragoljuba 

Albijanića dobio redovnu akreditaciju i dozvolu za fotografisanje u zgradi suda. 

 

Shodno sudskom poslovniku, fotografisanje u zgradi suda može se obaviti samo uz prethodno 

pribavljeno pisano odobrenje predsednika tog suda. Po navodima iz medija, fotoreporter je 

imao takvu dozvolu. MeĊutim, shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, 

fotografski zapis lika ne može se objaviti bez pristanka lica ĉiji  lik sadrži, ako se pri 

objavljivanju može zakljuĉiti koje je to lice. U konkretnom sluĉaju, Velibor Dunjić imao je 

pravo da se protivi objavljivanju svoje fotografije, bez obzira na postojanje dozvole za 

snimanje u zgradi suda. Ono što meĊutim nije jasno, jeste po kom osnovu je Jošidi oduzeta 

memorijska kartica iz aparata i brisani drugi snimci na njoj. TakoĊe, fiziĉki napad na 

fotoreportera nesumnjivo predstavlja fiziĉki pritisak na osoblje javnog glasila, podesan da 

omete u obavljanju posla, te kao takav i povredu slobode javnog informisanja. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

1.4. VoĊa navijaĉa Partizana, Miloš Radisavljević Kimi, uhapšen je 21. maja zbog sumnje 

da je izvršio kriviĉno delo ugrožavanja sigurnosti novinarke B92 Brankice Stanković. Policija 

je saopštila da je Radisavljević lišen slobode nakon konsultacija sa Prvim osnovnim javnim 

tužilaštvom u Beogradu, a zbog postojanja osnovane sumnje da je 16. decembra 2009. godine 

izvršio kriviĉno delo ugrožavanja sigurnosti iz ĉlana 138. stav 3. Radisavljević je 8. maja viĊen 

na fudbalskoj utakmici izmeĊu Partizana i Crvene zvezde, koja se igrala na stadionu 

Partizana. Direktor policije, Milorad Veljović, tada je rekao da je i policija videla 

Radisavljevića na stadionu, ali da nije imala osnov da ga hapsi, zbog, kako je objasnio, 

pravnog vakuuma. Veljović je sada za B92 izjavio da je odluka o hapšenju doneta posle 

sastanka sa republiĉkim tužiocem Miljkom Radisavljevićem, na kojem je dogovoren novi vid 

borbe protiv nasilja na stadionima. 

 

Ono što je ĉitavu ovu stvar stavilo u fokus javnosti, jeste ĉinjenica da Radisavljević, i pored 

toga što je protiv njega bila raspisana poternica, nije uhapšen 8. maja, kada je viĊen na 

fudbalskoj utakmici i kada su ga televizijske kamere zabeležile kako prolazi atletskom stazom, 

na nekoliko metara od policajaca koji ne reaguju. Direktor policije tada je ĉinjenicu da 

Radisavljević nije uhapšen doveo u vezu sa odbacivanjem optužnice protiv šest drugih lica za 

krviĉno delo ugrožavanja sigurnosti, a povodom istog incidenta. Ono što je meĊutim ostalo 

nesporno, jeste da je poternica za Radisavljevićem bila raspisana i 8. maja, kada je slobodno 

šetao pored policije, te da je nepostupanje policije u tom sluĉaju dovelo u pitanje ocenu 

spremnosti da ozbiljno postupa u odnosu na lica koja su osumnjiĉena za ugrožavanje 

sigurnosti novinara. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu uložilo je žalbu Apelacionom sudu protiv 

rešenja kojim je odbaĉena optužnica protiv šestorice navijaĉa Partizana koji su pretili 

novinarki Brankici Stanković „zbog bitne povrede odredaba kriviĉnog postupka, zbog 

povrede Kriviĉnog zakona i zbog pogrešno i nepotpuno utvrĊenog ĉinjeniĉnog stanja”. 

Tužilaštvo u žalbi, navodi da je izreka rešenja nerazumljiva i protivreĉna. 

 

O samom rešenju kojim je odbaĉena optužnica protiv šestorice navijaĉa Partizana koji su 

pretili novinarki Brankici Stanković, više reĉi bilo je u našem izveštaju za april. Tužilaštvo je 

još tada najavilo ulaganje žalbe, a mediji su preneli da je Ministarstvo pravde podnelo 

inicijativu, koju je podržalo Ministarstvo omladine i sporta, da Visoki savet sudstva preispita 

rad sudskog veća koje je donelo konkretnu odluku. Najava podnošenja inicijative, ocenjena je 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

od razliĉitih izvora i kao pritisak izvršne vlasti na Apelacioni sud koji treba da odluĉuje o 

žalbi. 

 

2.2. Rukovodioci RTS-a podneće kriviĉnu prijavu protiv predsednika Upravnog odbora 

Udruženja televizijskih eksperata (UTE) Aleksandra Vlajkovića i ĉlanova tog udruženja „zbog 

nanošenja štete poslovnom ugledu RTS-a i njegovom menadžmentu“. „Zbog ponovljenih 

falsifikata o poslovanju RTS-a, ĉime se nanosi šteta poslovnom ugledu kompanije, lažnih 

izjava o programu, radu menadžmenta i Upravnog odbora, neovlašćenog pribavljanja i 

objavljivanja službene dokumentacije, grubih neistina, kleveta i podnošenja kriviĉne prijave 

sa lažnim tvrdnjama, sedmoro direktora i urednika RTS-a podnosi nadležnom tužilaštvu 

kriviĉnu prijavu protiv Vlajkovića i pridruženih lica iz tzv. Udruženja televizijskih eksperata,“ 

navodi se u saopštenju koje je medijima upućeno iz kabineta direktora RTS-a. Potpisnici 

saopštenja su Nebojša Nedeljković, Branka Ružić-Hinić, Vladan Ĉkrkić, Stanislav Veljković, 

Sandra Šuša, Nenad LJ. Stefanović i generalni direktor RTS-a Aleksandar Tijanić. Strukovna 

organizacija UTE ocenila je 19. maja da kriviĉna prijava koju su protiv predstavnika tog 

udruženja podneli rukovodioci Radio-televizije Srbije može da pomogne da se utvrdi prava 

istina o stanju u toj medijskoj kući. UTE se 31. maja obratio Programskom odboru RTS-a 

protestujući zbog zloupotrebe programa zarad odbrane liĉnih interesa i neosnovanog napada 

na one koji argumentovano ukazuju na nepravilnosti u radu Javnog servisa. Istovremeno, 

UTE je predsednici Narodne skupštine Slavici Đukić-Dejanović, dostavio svoju Studiju o 

stanju u RDU RTS. Ista studija je ranije bila dostavljena Odboru za kulturu i informisanje 

Narodne skupštine, ali Odbor o njoj nije raspravljao. UTE tvrdi da je stanje u RTS-u krajnje 

zabrinjavajuće, da RTS ne ostvaruje osnovne funkcije javnog servisa, da se saradnja sa 

nezavisnim produkcijama odvija krajnje netransparentno, da postoje zloupotrebe u voĊenju 

kadrovske politike i politike nagraĊivanja, zloupotrebe u sprovoĊenju socijalnog programa, 

da se drastiĉno krši Zakon o oglašavanju. 

 

Ne ulazeći u pitanje osnovanosti bilo koje od meĊusobno razmenjenih kriviĉnih prijava 

aktuelnog rukovodstva RTS-a i ĉlanova strukovne organizacije koje okuplja neke od bivših 

urednika ove kuće, autori ovog izveštaja samo sa žaljenjem mogu da konstatuju da pomeranje 

fokusa rasprave o funkcionisanju javnog servisa i meri u kojoj on ostvaruje svoju ulogu u 

kriviĉnopravnu sferu, samo po sebi teško može da doprinese i unapreĊenju javnog servisa i 

kvalitetu usluge koji graĊani od njega imaju. Podnete prijave mogle bi zapravo za posledicu 

da imaju prekid bilo kakve argumentovane javne debate o ostvarivanju funkcije javnog 

servisa u Srbiji i konzerviranje zateĉenog stanja, kojim teško da bilo ko može da bude 

zadovoljan. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

2.3. Pred Osnovnim sudom u Loznici, 26. maja odloženo je suĊenje protiv bivšeg policajca 

Lj. T. koji se tereti da je 12. septembra 2005. godine naneo teške telesne povrede dopisniku 

Večernjih novosti, Vladimiru Mitriću. Na sudski poziv nije se odazvao niko od pozvanih 

svedoka, zbog ĉega je naredni pretres zakazan za 30. jun. Nino Brajović, generalni sekretar 

Udruženja novinara Srbije, izjavio je da je, umesto batinaša, odavno kažnjen sam Mitrić, jer 

živi pod uslovima neprestanog policijskog obezbeĊenja. 

 

Podsetimo, Vladimir Mitrić, još 2005. godine, zadobio je u napadu prelom leve ruke i 

dvadesetak kontuzija po glavi i telu. U toku je postupak protiv lica koje je okrivljeno da je 

izvršilac napada, ali njegovi nalogodavci nikada nisu otkriveni. Umesto toga, Mitrića policija 

obezbeĊuje već duže od tri godine. Ranija prvostepena presuda je ukinuta, a postupak je 

vraćen na poĉetak. Sada se i taj novi poĉetak, odlaže zbog nedolaska pozvanih svedoka. 

Razloge neodazivanja svedoka, kao ni mere koje je sud naložio ne bi li obezbedio njihovo 

prisustvo na narednom roĉištu zakazanom za 30. jun, mediji nisu preneli. Ono što je, 

meĊutim, nesporno, je da ovakvi sluĉajevi realno predstavljaju faktor dodatnog ugrožavanja 

položaja novinara i rastuće autocenzure u medijima. 

 

 


